Sunday, June 20, 2010

Operation Broken tulang...


Sudah tentu2 ni kes yang aku handle.
Ni kes yg aku ambek untuk case study aku semester ni.
So aku bagi penjagaan dari mula pesakit aku masok wad..
Sampai pesakit aku discharge.
So, memanjang aku dengan auncle ni.
Patient aku ni cina umo 66 tahun.

Patient aku ni mula2 admit kt kerajaan.
Pastu anak dia xpuas hati terus bawak ke Speciallist.

Auncle ni excident.
Motor v/s motor gak.
Ada skeletal traction kat kaki dia dari kerajaan.


Kaki before operation

Dr. Salehhudin nak buat dressing dibantu aku

Sebelum buat apa2 kena hold kaki dia dulu, takot besi gerak.
Nanti sakit plak.

Nilah yg dipanggil skeletal traction.
Tujuan pasang benda ni sbb nak masukkan kedudukan tulang ke asal.

Boleh beza kaki yg ok dgn yg tak.

Time operation.
Jurugambar : Shamyn

1st step nak bedah.

Keadaan dalam bilik bedah.

Tulang.
Tu pemegang tulang, nak hold tulang tu.

Ni lah dipanggil platting.
masuk besi dan skru.
Patient aku kena 7 skru.

Ni time nak xray.

Vacuum darah.

Dah nak setel.
Dr. Jahit bekas bedah tu.
Nilah patient aku.
Auncle Lee Ah Sing..
Aku rindu dia, auncle ni baik sangat.

** Sekarang kena buat buku n slide. So akan bz dan xsmpt update.

10 comments:

Mr feckry said...

wah gua respect dengan lu

Shamyn Shuhaimi said...

haha..
asal plak?/

MOFASAD said...

geli!!!!





>>______<<

little grey said...

seronok dapat masuk bilik bedah!!!
gila jeles!

Shamyn Shuhaimi said...

farid- mana geli. best apa.. bukan sng dpt tgk.

pleased - seronok la. agak ngeri gak melihat perkara mcm ni.. tp syiok sal leh tgk bahagian dalam2 ni. hohoho..

bella. said...

uwaa..
sy juga respect sama kamoo!!!
takot wooo..
xsume owg brani..
congrates!

Shamyn Shuhaimi said...

hoho..
bangga diri jup..
haha..
tak semua but ramai gak jd nurse.
lama2 da cam sebati da..
apa nak takot,
cuma cam takot2 meremang bulu roma ja.
(^_^)

Siti Noor Aminah said...

sangat geli nak tengok. sebab tu ai tak jadi cik misi. haha.




takut darah. ;(

Shamyn Shuhaimi said...

ai pon dulu cm 50-50 ja..
skrg da 99.9..
belom cuba belum tau..
kalau sakit misi yg jaga..
mii xselalu skt, sal misi asyik jaga org sakit,

anis said...

br je bljr psl traction td..usha gmbr then trjmpa blog ni.nice.btw thanx.